Time flies when you're having fun. - Reisverslag uit Ubombo, Zuid-Afrika van HendrikaTaekema - WaarBenJij.nu Time flies when you're having fun. - Reisverslag uit Ubombo, Zuid-Afrika van HendrikaTaekema - WaarBenJij.nu

Time flies when you're having fun.

Door: Hendrika Taekema

Blijf op de hoogte en volg

06 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Ubombo

Lieve allemaal,

In de afgelopen weken heb ik weer van alles meegemaakt. Ik zal maar beginnen bij mijn werk. Ik heb veel gewerkt de afgelopen weken en heb veel bevallingen kunnen doen. Ik zit nu in totaal aan 50 bevallingen en heb nog wat diensten te gaan dus ik mag niet klagen. Ik ben dus voornamelijk in de verloskamers te vinden.
De verloskundigen hier hebben alle vertrouwen in mij en laten mij veel zelfstandig werken. Ook ben ik studenten aan het begeleiden met hechten, dit is onwijs leuk om te doen en ik wordt er nog goed in ook;)..

De bevallingen zijn stuk voor stuk super om te doen en allemaal anders. Er zijn hier in deze omgeving veel tienerzwangerschappen. Er komen soms meisjes van 13 jaar binnen. Deze bevallingen zijn best heftig om te begeleiden.

Ik heb de afgelopen weken ook veel interessante dingen voorbij zien komen.
Ik was een zwangere aan het begeleiden en het verliep goed tot aan de negen cm en daarna stagneerde het. Twee uur later was er nog geen progressie, ik dacht bij mezelf hier is iets niet goed. Ik heb een dokter gewaarschuwd en mw. moest voor een keizersnede. Uiteindelijk was de oorzaak dat de baby een waterhoofdje (hydrocephalie) had. (Foto is bijgevoegd onder het kopje foto’s).

Ook lopen de frustraties in het ziekenhuis soms wat hoog op. Er was een vrouw op de verloskamers met een heel slecht CTG (CTG wordt gemaakt om de harttonen van de baby op te volgen). De vroedvrouw vond het niet erg interessant en wilde niet dat er een dokter gebeld werd want het viel allemaal wel mee. Ik dacht bij mezelf het is helemaal niet oke, kom op ga iets doen. Uiteindelijk werd er dan eindelijk een dokter gebeld en toen werd mw. met spoed naar de operatiekamer gebracht en de baby werd geboren en moest gereanimeerd worden en heeft het niet gehaald. Dit vreet wel aan je. De vroedvrouwen lijken het er niet moeilijk mee te hebben en gaan op dezelfde voet door. Deze mentaliteit kan ik moeilijk verstaan.

Deze week werd er ook werd er een vrouw binnengebracht op de verloskamers, zij was 24 weken zwanger. Ik wilde een speculum onderzoek doen bij mevrouw, maar hier was het al te laat voor er stak al een beentje uit. De baby lag met het hoofdje omhoog en de beentjes naar beneden. Ik leek vrij rustig onder deze situatie maar van binnen was ik behoorlijk aan het stressen. De dokter was aanwezig op de afdeling en heeft mee begeleid deze bevalling tot een goed eind te brengen. Nadat het lijfje geboren was bleef het hoofdje vast zitten in de baarmoedermond. Uiteindelijk na wat moeite werd de baby geboren. De baby was te jong om te overleven en woog 700 gram.

Ik verblijf bij hele lieve mensen in de overwin lodge en ik kan regelmatig na het werk aanschuiven en mee eten. Ook drink hier vaak een kopje koffie en ze kunnen blijven praten en ze vertellen prachtige verhalen.
Naast al het werken heb ik dus ook wel ontspanning hier. Ik ben vorige week 4 dagen in Freestate geweest. Ik werd door mijn collega uitgenodigd om mee te gaan naar haar familie. Dit was een onwijs leuk weekend waar ik heel veel lieve leuke mensen heb leren kennen. Ik ben aanwezig geweest bij een babyshower, opzich wordt deze hetzelfde gevierd als in Nederland alleen hier met hele lekkere Afrikaanse hapjes. Ook werd er ’s avonds gebraaid rond het kampvuur onder het genot van een drankje en Afrikaanse muziek.
Aan het eind van de avond werd ik meegenomen de maisvelden in om te jagen dit was een hele spannende ervaring.
We hebben prickle peers geplukt, gepeld en gegeten. Erg lekker!!
We speelden ’s avonds spelletjes. Wat een super weekend!!

Zondag heb ik mij kostelijk vermaakt. ‘s morgens ben ik hier voor het eerst naar een kerkdienst geweest een hele ervaring opzich.
Er werd hele mooie gospel gezongen en wat hebben deze Afrikaanse mensen prachtige stemmen. Vervolgens werd mij gevraagd om voor in de kerk de mensen toe te spreken, ik dacht even wat gaan we nu krijgen. Maar het is allemaal goed gekomen en het was erg bijzonder dit mee te maken.
’s Middags ben ik naar de tigerlodge geweest en heb hier genoten van het prachtige uitzicht. De tigerlodge is een prachtige lodge aan het water waar je heerlijk kan lunchen. De lodge heet tigerlodge, omdat er veel tigerfish in het water zwemt.

Deze week heb ik ook een lagere school bezocht en het was erg indrukwekkend om te zien hoe de lessen hier verlopen. Ook werd mij de keuken geshowd waar het eten voor de kinderen gemaakt wordt. De keuken was een schuur waar twee grote pannen op een kampvuur stonden. De kinderen stelden mijn aanwezigheid erg op prijs en wilden mij continue aanraken of knuffelen.

Het eind komt helaas alweer in zicht. De weken zijn voorbij gevlogen.
Nog een ruime week en dan komen mijn ouders en Gertjan mij alweer opzoeken ik kijk hier erg naar uit!!
Voor nu ga ik nog even genieten van mijn laatste diensten hier in het ziekenhuis en genieten van de lieve mensen en prachtige omgeving!! 

Liefs

  • 06 Mei 2014 - 13:40

    Tascha:

    Hej moppie, wat een verhalen maak je mee! Jeetje heftig hor.... maae ik lees ook heel veel mooi en leuke dingen!
    Goed om te lezen allemaal! Super trots op je. Kan niet wachten je weer een dikke knuf te gevenm succes nog met de laatste loodjes em onwijs veeel plezier nog he....

    Dikkkeee kussssss

  • 06 Mei 2014 - 14:08

    Trudy :

    Hoi Hendrika, wat maak jij een hoop mee zeg. Ik zit met tranen in m'n ogen als ik het lees over die bevallingen. Laat staan voor jou als je het allemaal moet doen. En dan hoe ze daar ermee om gaan als er iets niet goed gaat, kan me voorstellen dat je dan bijna ontploft. Wat fijn dat je ook zulke lieve mensen om je heen hebt, ik heb bij je moeder al een paar foto's gezien. Fijn dat GertJan en je ouders volgende week komen. Geniet nog van een paar mooie weken met elkaar!

    Liefs van ons x

  • 06 Mei 2014 - 14:19

    Joke Neef:

    Zo Hendrika, je hebt alweer heel wat meegemaakt zeg! Ik denk dat als je daar al lang werkt je wel
    eelt op je ziel krijgt maar voor jou is het erg heftig als er een baby overlijd of als er bevallingen
    niet goed gaan. Gelukkig gaat er meer goed als fout en maak je hele mooie dingen mee!
    Geniet van je vakantie met GertJan en je ouders!

    Liefs, Joke en JanCees

  • 06 Mei 2014 - 15:31

    Evelieb:

    Hey lieverd,

    Wat een mooi verhaal!! En wat heb je alweer een hoop meegemaakt!!! Kan me voorstellen dat je daar kwaad om wordt als ik jou was geweest had ik ze wel een klets voor de kop kunnen geven!!! Ben blij dat je het zo leuk hebt!! Geniet er maar van want nog 4 weken dan zit je weer in ons ow zo mooie kikkerlandje!!! Love you!!! Dikke kus❤️

  • 06 Mei 2014 - 19:01

    Helma:

    Hai meiske,

    Heftig en mooi! Aftellen!XX

  • 06 Mei 2014 - 19:16

    Mila:

    Hoi lieverd,

    Wat een verhalen zeg.. met een hand voor m'n mond las ik je verhaal.. wat heftig zeg! Mooi dat je ook leuke en leerzame dingen mee maakt! Super.. geniet er nog van lieverd en pas goed op jezelf.

    Dikke kus!


  • 06 Mei 2014 - 23:15

    JanCees:

    Hi Hendrika,
    Mooi om je verhaal te lezen. Ik kan me voorstellen dat het een enorme ervaring is, die je de rest van je leven niet meer zult vergeten. Er komt zoveel op je af, dat je het nauwelijks kunt verwerken. Ik begrijp wel dat het werk best zwaar is, de omstandigheden zullen ook niet te vergelijken zijn met Nederland. Toevallig hoorde ik vandaag op het nieuws dat het percentage vrouwen die overlijden bij bevallingen hier weer lager is geworden. Vergeleken met het buitenland staan we op de 5e plaats van minste overlijdensgevallen. Wat dat aangaat is het hier allemaal prima geregeld (al klagen we altijd...).
    Somalie steelt de kroon als allerslechts presterend land, 1 op de 16 vrouwen overlijdt tijdens de zwangerschap/bevalling. Hopelijk kun je de nare een verdrietige ervaringen ook weer van je afzetten en genieten van alles wat je voor de rest meemaakt. We zijn benieuwd naar je verhalen en fotoos. Geniet zoveel je kunt, zoiets maak je maar 1x in je leven mee! Groeten, JanCees en Joke.

  • 07 Mei 2014 - 12:31

    Ria :

    Dag Hendrika,
    Een geweldige 'levens' ervaring! Dat is duidelijk....
    En ik ben zo blij met de gastvrijheid van je Afrikaanse collega's en vrienden!
    Je verdient het! Nog veel plezier.
    Ria

  • 11 Mei 2014 - 19:51

    Marlene:

    Wow Hendrika wat een indrukwekkend verhaal. En wat een bijzondere ervaring. Dit zal je je hele leven niet vergeten. Nog een paar dagen en dan zie je je ouders en Gert-jan weer. Ik wens jullie nog een fantastische vakantie. Groetjes, Marlene

Verslag uit: Zuid-Afrika, Ubombo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2014

A Story from a special friend

06 Mei 2014

Time flies when you're having fun.

15 April 2014

SAWUBONA

Actief sinds 01 April 2015
Verslag gelezen: 974
Totaal aantal bezoekers 4494

Voorgaande reizen:

01 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

18 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: