SAWUBONA - Reisverslag uit Ubombo, Zuid-Afrika van HendrikaTaekema - WaarBenJij.nu SAWUBONA - Reisverslag uit Ubombo, Zuid-Afrika van HendrikaTaekema - WaarBenJij.nu

SAWUBONA

Door: Hendrika

Blijf op de hoogte en volg

15 April 2014 | Zuid-Afrika, Ubombo

Lieve thuisblijvers

Eindelijk een berichtje van mij uit Zuid Afrika. Ik ben nu ongeveer 3 weken in Zuid Afrika en de tijd vliegt voorbij. Wat een prachtig land en onwijs lieve mensen.

Dinsdag 18 maart ben ik samen met mijn docent Ria vertrokken naar Zuid Afrika.

Wij zijn gestart in Durban. Na onze landing zijn wij een auto gaan huren en naar onze eerste bestemming in Durban gereden namelijk de charmoy estate lodge. We hebben onze spullen hier gedropt en wilden toch wel heel graag nog even wat zien van Durban en hebben de auto gepakt en zijn naar de kust gereden. We hebben hier een stuk gewandeld prachtige foto s gemaakt en onze eerste aapjes gespot. Super Super!!!
Het werd helaas al donker, dus we zijn terug gegaan naar de lodge en hebben daar heerlijk gegeten en zijn vroeg gaan slapen, omdat we de volgende dag een stuk moesten rijden naar het ziekenhuis in Ubombo. Op donderdag zijn wij vroeg vertrokken richting het Bethesda ziekenhuis in Ubombo. Voordat we aan onze trip begonnen hebben we nog wat inkopen gedaan bij een grote supermarkt in Durban en we hebben hier en daar nog wat gewinkeld.
Donderdag aan het eind van de middag arriveerde wij in Mkuze dit is een dorpje in de buurt van Ubombo. Hier hadden wij afgesproken met de matron van het ziekenhuis(hoofd van de afdeling verloskunde) bij de whimpies. De whimpies was een soort van ja, hoe zal ik het noemen een snackbar. We hebben hier een heerlijke milkshake gedronken en wat gepraat over het ziekenhuis ed. en toen zijn we naar het ziekenhuis vertrokken. Ubombo ligt op een berg en aangezien we in het donker vertrokken en er behoorlijk veel putten in de weg zaten was het een interessant ritje richting het ziekenhuis . We hebben een korte rondleiding gehad in het ziekenhuis van de dienstdoende dokter, dit was voor mij best aangrijpend om te zien hoe het er hier aan toe gaat.

We hebben overnacht in de overwin lodge gelukkig hadden ze hier plek voor ons. Vrijdag werden wij rond 10.00 verwacht in het ziekenhuis om mee te kijken op de afdeling verloskunde. Eenmaal aangekomen mochten we gelijk aan de slag. We besloten ons om te kleden in onze werkkleding en zijn gelijk gaan meehelpen op de verloskamers. Ik heb twee bevallingen geassisteerd en Ria heeft de kindjes verzorgd. Het was een prachtige eerste ervaring en hebben lekker mee kunnen werken op de verloskamers.
Dus zaterdag hadden we wel een mooie tripje verdiend, na alle nieuwe indrukken hebben we zaterdag een prachtige boottocht gemaakt op de pongola rivier en hier hebben we verschillende dieren gespot. Een buffel, 50 olifanten aan het water, nijlpaarden, een reiger (de grootste van de wereld genaamd de Goliath). Ik keek mijn ogen uit en was volop aan het genieten. Ook Ria kon niet meer stoppen met foto s maken en zeggen hoe fantastisch ze het vond. 
We hebben gegeten in een prachtig hotel in Mkuze en hebben daar wat gewerkt voor school. Zaterdagavond waren wij uitgenodigd voor een braai bij mensen van het ziekenhuis. We hebben ons daar kostelijk vermaakt. We kregen wat locale drankjes te nuttigen en dit smaakte best prima! Ook hebben we nog wat gegeten van de braai, dit konden wij niet afslaan. Voor we het wisten was het alweer laat en tijd om ons bedje op te zoeken. Wat een onwijs mooie dagen heb ik met Ria gehad helaas wist ik dat ze mij zondag zou gaan verlaten. :(
En toen was het zondag Ria ging richting de meiden in Tugela Ferry en nu moest ik het echt alleen gaan doen. Dit vond ik best wel spannend en zondag was denk ik de minst leuke dag van mijn verblijf hier tot nu toe. Ik dacht soms wel even wat doe ik hier nu toch zo ver weg in mijn eentje. Ik was onwijs zenuwachtig voor mijn eerste dag in het ziekenhuis. Maargoed voor ik het wist was het maandag en stond ik op de verloskamers. Ik dacht bij mezelf heb ik mij hier nou zo druk om gemaakt. Het was onwijs leuk en leerzaam. Ik heb de eerste dagen veel informatie gekregen over het ziekenhuis en de manier van werken in het ziekenhuis. En al snel mocht ik aan de slag en kon ik bevallingen gaan doen. Dit gaat iets anders als dat ik gewend ben in Nederland en België maar wat een ervaring kan ik hier opdoen. Waarvoor je in Nederland een arts belt doen wij hier allemaal zelf echt een super grote uitdaging.
Na een week van heel veel nieuwe indrukken en veel zelfstandige bevallingen had ik drie vrije dagen. Ik werd door collega Lourika uitgenodigd om mee te gaan voor drie dagen naar haar ouders in Hluhluwe. Dit heb ik gedaan en wat een super drie dagen heb ik gehad we hebben een game drive gedaan in Hluhluwe en ik heb veel dieren kunnen zien en heel veel foto’s gemaakt. Er stonden olifanten op de weg, giraffen naast de auto, zebra’s, buffels van wat meer afstand gelukkig;) en neushoorns. Ik heb alleen nog geen leeuwen en tijgers gezien. Helaas heb ik ook veel slangen gezien hier moet ik echt niks van hebben maar goed hoort er allemaal bij. ;)
We zijn een dag wezen shoppen in Richardsbay en ik heb natuurlijk weer verschillende braais gehad erg lekker!!
Ook was mijn verjaardag tijdens deze drie dagen. De moeder van Lourika en zijzelf hebben een heerlijke taart voor mij gemaakt. Ook kreeg ik allemaal lieve berichtjes van mijn familie, vriendje, vrienden uit Nederlan dit heeft me heel goed gedaan. En ik voelde me echt jarig. Ook werd ik s avonds door de dokters van het ziekenhuis meegenomen naar de club van Mkuze en hier hebben we gegeten, geproost en gedanst voor mijn verjaardag!! Een verjaardag om nooit meer te vergeten.

Na deze heerlijke dagen mocht ik weer aan de slag in het ziekenhuis wat ik onwijs leuk vind om te doen, iedere dag leer ik bij!! De verloskamers en de manier van werken zijn gewoon niet te vergelijken met Nederland en België.
Er is een grote verloskamer waar 6 bedden in staan de mensen hebben weinig privacy alleen doormiddel van een gordijn en dan is het nog maar de vraag of het gordijn niet stuk is. Zoals jullie je voor kunnen stellen heb ik vaak frustratie momentjes over de manier van werken. Maar ik zie dit ook als leerpunten en ik vind het leuk om mijn ervaringen te delen met de verloskundigen.

Zoals jullie kunnen lezen heb ik het erg naar mijn zin, heb ik onwijs lieve mensen om mij heen en doe ik enorm veel ervaring op!! SUPER.

Tot de volgende blog!

Liefs Hendrika

  • 16 April 2014 - 21:49

    Ria Bruijn:

    Hey Hendrika,

    Gelukkig! Je verhaal is gecensureerd! :) Grapje hoor! Ik vond de start maken met jou naar een nieuwe stageplaats ook een groots avontuur! En het klikte geweldig.
    Ik ben echt ontzettend blij voor je dat deze stage zo ontzettend goed meevalt! ...en ja, ik blijf jaloers dat ik ook niet 3 maand mag blijven en ervaring opdoen!

    Geniet er dubbel en dik van!
    Ria

  • 17 April 2014 - 21:31

    Evelien Taekema :

    Hey lieverd,

    Wat een super leuk verhaal!!!! Je hebt t goed naar je zin en dat is belangrijk!!! Maar missen je wel hoor blij als we je 2 juni weer op kunnen halen!!
    We houden van je❤️ geniet ervan!!!

    Hele dikke kus
    Van ons

  • 21 April 2014 - 22:58

    Britt:

    Heee chick!

    Ik ben super trots op je! Zet hem op! ❤️

  • 25 April 2014 - 08:16

    Elianne:

    Lieve meid!

    Jeeee eindelijk een blog! Wat ontzettend leuk om je verhalen te lezen. Je doet het fantastisch daar, iedereen kan meer dan trots op je zijn!

    Zet 'm op en geniet ervan, want voor je het weet mag je met ons weer nummers zingen in de kroeg... ;-)

    Liefs,

    Elianne

  • 25 April 2014 - 09:54

    Annelies:

    Wat heerlijk om jou verhaal te lezen. Vind het fijn het horen dat het allemaal goed gaat.
    Wens je nog heel veel succes en plezier tussendoor

    Dikke knuffel

    Annelies

  • 25 April 2014 - 09:58

    Elseline:

    Super om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Ook fijn dat je zulke lieve mensen om je heen hebt! Leuk dat je een aantal dagen vrij was, waardoor je ook het land hebt kunnen zien. Gaaf om die dieren zo van dichtbij te bekijken! Gelukkig heb je je verjaardag daar dus ook goed kunnen vieren!
    Nou nog heel veel succes en plezier daar chick!
    Xxx Elseline

  • 25 April 2014 - 11:52

    Joke Neef:

    Ha hendrika, wat mooi om te lezen, jij komt terug als een volleerd verloskundige.
    Zal wel heel wat primitiever er aan toe gaan als in ons kleine landje waar alles tot in de puntjes geregeld is.
    Er wordt wel veel gemopperd hier maar zo slecht hebben we het nog niet, dat zal jij nu ook wel zien.
    Kijk uit naar je volgende blog!

  • 25 April 2014 - 15:15

    Mila:

    Hey lieverd!

    Wat super gaaf zeg! Mooi dat je zoiets kan meemaken... geniet er van meid!

    Dikke kus van je micro!

  • 25 April 2014 - 15:19

    Lisanne:

    Ontzettend trots op jou!!! En ik kan niet wachten om al je verhalen te horen straks!!
    Geniet ervan meid!!

    Xxxx

  • 25 April 2014 - 15:20

    Lisanne:

    Ontzettend trots op jou!!! En ik kan niet wachten om al je verhalen te horen straks!!
    Geniet ervan meid!!

    Xxxx

  • 25 April 2014 - 21:32

    Trudy Van Oosten:

    Hoi Hendrika, leuk om je blog te lezen, fijn dat je het zo ontzettend naar je zin heb!
    Wat een mooie dingen maak je mee. Geniet er maar lekker van!
    Groetjes van ons xxx

  • 26 April 2014 - 00:00

    Lisanne Heijboer:

    Superleuk om te lezen! Geniet ervan meid! X

Verslag uit: Zuid-Afrika, Ubombo

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

13 Mei 2014

A Story from a special friend

06 Mei 2014

Time flies when you're having fun.

15 April 2014

SAWUBONA

Actief sinds 01 April 2015
Verslag gelezen: 544
Totaal aantal bezoekers 4491

Voorgaande reizen:

01 April 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

18 Maart 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: